flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Що таке патронатна служба у суді?

05 квітня 2017, 10:57

Що таке патронатна служба у суді?

З прийняттям Закону України "Про державну службу" № 889-VІІІ від 10.12.2015, який набрав чинності з 01.05.2016 року у практику державного будівництва України був запроваджений інститут патронатної служби.

Згідно статті 92 Закону України "Про державну службу" № 889-VІІІ від 10.12.2015) до посад патронатної служби належать посади радників, помічників, уповноважених та прес-секретаря Президента України, працівників секретаріатів Голови Верховної Ради України, його Першого заступника та заступника, працівників патронатних служб Прем’єр-міністра України та інших членів Кабінету Міністрів України, помічників-консультантів народних депутатів України, помічників та наукових консультантів суддів Конституційного Суду України, помічників суддів, а також посади патронатних служб в інших державних органах.

Працівник патронатної служби призначається на посаду на строк повноважень особи, працівником патронатної служби якої він призначений.

Трудові відносини з працівником патронатної служби припиняються в день припинення повноважень особи, працівником патронатної служби якої він призначений. Акт про звільнення приймається керівником державної служби.

Працівник патронатної служби може бути достроково звільнений з посади за ініціативою особи, працівником патронатної служби якої він призначений, або керівника патронатної служби.

На працівників патронатної служби поширюється дія законодавства про працю, крім статей 39-141-43-149-2 Кодексу законів про працю України.

Час роботи на посадах патронатної служби зараховується до стажу державної служби та враховується при присвоєнні державному службовцю рангу в межах відповідної категорії посад, якщо до призначення на посаду патронатної служби він перебував на державній службі та після звільнення з посади патронатної служби повернувся на державну службу.

Працівник патронатної служби, який виявив бажання вступити або повернутися на державну службу, реалізує таке право у порядку, визначеному цим Законом для осіб, які вперше вступають на державну службу, з обов’язковим проведенням конкурсу.

Отже помічники суддів з набранням чинності нового Закону України "Про державну службу" № 889-VІІІ від 10.12.2015 втратили статус державних службовців та набували статус працівників патронатної служби.

Патронатна служба була закладена у новий закон на основі європейських стандартів. Її відділення від державної служби викликано тим, що помічники суддів безпосередньо не виконують функцій щодо забезпечення діяльності держави, а забезпечують роботу судді, здійснюючи допомогу в забезпеченні процесу відправлення правосуддя. Наприклад, винесення рішення – це функціональна обов'язок судді, а його матеріальне забезпечення покладено на апарат, до якого на сьогоднішній день і віднесений помічник.

Серед працівників судів, які займають посади помічників суддів, немає впевненості в завтрашньому дні. І неспроста – закон передбачає не тільки позбавлення їх статусу державних службовців, але і цілий ряд витікаючіх з цього наслідків. Зокрема, це стосується поширення на помічників трудових гарантій. Якщо в питанні підстави для призначення на посаду особливих змін ненемає (уявлення самого судді), то в порядок такого призначення, звільнення та проходження служби законодавці внесли зміни.

 

По-перше, виключилась спеціальна перевірка, яку потрібно проходити для вступу особи на державну службу, у зв'язку з тим, що така служба не вважається державною. Це економить час помічника судді від моменту бажання судді вступити з ним у трудові відносини до призначення. Слід зазначити, то така спеціальна перевірка іноді може досягати декількох місяців у зв'язку з бюрократизацією процедури її проведення.

 

Примітним є і той факт, що «роботодавцем для працівника патронатної служби є керівник апарату органу, в нашому випадку – керівник апарату суду. Таким чином, процедура призначення на посаду помічника буде проходити наступним чином: суддя, обравши кандидата, вносить подання про його призначення, і керівник апарату суду видає наказ про таке призначення. Що стосується укладення між сторонами трудового договору, контракту або іншого підстави для працевлаштування, то на це питання новий закон відповіді не дає. Швидше за все, ці моменти будуть регламентовані безпосередньо при впровадженні правового акта Кабінетом міністрів або Державною судовою адміністрацією.

 

Важливо також, що на помічника судді як патронатного службовця поширюються положення трудового законодавства, за винятком трудових гарантій щодо звільнення, передбачені ст. 39-1, 41-43-1, 49-2 Кзпп. Отже, він має такі ж трудові права, як і інші працівники апарату, і його можна притягнути до відповідальності за порушення законодавства і невиконання, наприклад, посадових обов'язків.

 

Гідно уваги і положення про те, що звільнення помічника з патронатної служби може відбуватися за поданням як судді, так і керівника апарату. Це, а також норма про те, що саме останній виступає роботодавцем, вказує на значимість для помічника судді в статусі патронатного службовця не тільки судді, але й керівника апарату суду, хоча останній, згідно з принципами патронатної служби, не повинен жодним чином впливати на помічника. Разом з тим, закон встановлює, що обов'язками керівника апарату є організація роботи та забезпечення дисципліни саме державних службовців – їх він і може притягати до відповідальності.

 

Найзначнішим для нинішніх помічників є положення про звільнення з посади патронатного службовця у зв'язку із закінченням відправлення правосуддя суддів, у якого працює помічник. Це стосується як відставки, смерті, так і, наприклад, звільнення. Зважаючи на сьогоднішню ситуацію, коли служителі Феміди очікують проходження кваліфікаційного оцінювання та відповідної перевірки, їх помічники не можуть бути впевнені у завтрашньому дні. Як зазначено вище, якщо суддя підлягає звільненню, його помічник як патронатный службовець звільняється автоматично. Трудові гарантії щодо збереження робочого місця або надання іншого у зв'язку зі зміною умов праці, на помічників не поширюються. У разі, якщо такий помічник захоче зайняти посаду в апараті, законодавець встановив, що претендувати на неї він може на загальних підставах – через конкурс, підготувавши всі документи і пройшовши спеціальну перевірку.

 

З одного боку, новий закон «Про державну службу» і віднесення помічників суддів до патронатної служби дозволить виплачувати зарплату помічникові, підвищену за рішенням органу судової влади, якщо він цього вартий, оскільки на нього не буде поширюватися постанова Кабміну про оплату праці працівників держапарату. З іншого боку, на нього не поширюються гарантії держслужби щодо пенсії, відпусток і т. д. При цьому, дійсно, на тлі проведення оцінювання суддів немає гарантії, що в разі непроходження суддею оцінювання або відмови від нього, його помічник збереже своє місце в суді. Тому тут кожен повинен вирішити для себе, що для нього важливіше.

 

Всі помічники суддів з нетерпінням чекають прийняття нового положення про помічника судді, де будуть визначені критерії, за якими призначається заробітна плата, при однаковому навантаженні в одному суді повинна бути приблизно однакова зарплата, та будуть визначені трудові гарантії, які забезпечували б помічникам суддів впевненість в завтрашньому дні.